onsdag 16. mai 2012

Reklameanalyse

I norsktimene de siste ukene har vi jobbet med temaet "Reklame". Vi har blant annet analysert reklameplakater, holdt foredrag om reklame og laget reklame snutter selv. I dette innlegget skal jeg analysere dnb NOR sin reklame for spareavtaler. Reklamen vant prisen for fjordårets beste reklame på prisutdelingen Gullfisken.

Det er mange faktorer som gjør at akkurat denne reklamen skiller seg ut fra de andre. Det viktigste virkemiddelet som dnb NOR bruker er å fange vår oppmerksomhet ved å bruke en kjendis i eklamen. George Clooney er en skuespiller som mange kjenner til og det er ikke mange som forventer at han dukker opp i en norsk reklame. Det er heller ikke forventet at han skal ha giftet seg med en norsk kvinne og fått barn. 

Målgruppen for denne reklamen er i hovedsak mennesker i forskjellige aldre, og egentlig for alle som vil inngå en spareavtale med banken. Reklamene er en videosnutt der George Clooney har giftet seg med en helt alminnelig kvinne. Reklamen er ment for å påvirke og overbevise kunden til å velge spareplaner hos dnb NOR. Denne reklamen spiller i aller høyeste grad på følelser og drømmer. Det fremstiller et rikt liv som frister oss. Dnb gir oss aldri et løfte om rikdom og luksus, men sier at det er en sjanse for det om vi velger å spare penger.



Språket i reklamen er ikke formelt eller høytidelig på noen måte, men den er på engelsk. Dette gjør at vi er ekstra oppmerksom på hva som blir sagt. Jeg tror budskapet i reklamen er at alle kan nå langt her i livet, bare viss de oppretter en spareplan hos DNB NOR. Det er ikke alle som får det de ønsker seg uten videre, og derfor er det lureste valget for oss å opprette en sparekonto hos DNB. Personlig synes jeg dette er en meget god reklame, og jeg har ikke sett en lignende kortfilm før. Det fortjente virkelig å vinne  fjordårets beste på Gullruten. I følge AIDA prinsippet oppfyller reklamen alle punktene:

A - Attention - George Clooney fanger vår oppmerksomhet.
I - Interest - Hvorfor er han med i en norsk reklamefilm? Vi vil vite mer.
D - Desire - Vi ønsker å oppleve at våre drømmer går i oppfyllelse.
A- Action - Vi ønsker å lage en spareplan hos DNB NOR 

Min favorittreklame er reklamen fra Miljøagentene. Den spiller på humor, samtidig som den har et snev av alvor. Det er en holdningskampanje for å spare miljøet og resirkulere. Det er virkelig en god reklame. 

Her kan du se reklamen fra Miljøagentene: http://www.youtube.com/watch?v=YQJOM5CjkzI

Bildet er hentet fra: http://www.flickr.com/photos/stephenmasker/5076930221/

1 kommentar:

  1. Dette er et godt innlegg, Anna. Fint at du passer på å skrive en innledning som fører tilfeldige besøkende inn i teksten. Grundig og god analyse. flott!

    SvarSlett