onsdag 25. april 2012

Norsk roman - min leseropplevelse

Tidligere å år fikk vi en oppgave der vi skulle lese en nordisk roman, og deretter presentere den for medelever og læren. Jeg valgte å lese Naiv.Super. av Erlend Loe. Jeg valgte denne fordi jeg har kjennskap til boken fra før og har hørt at den har fått god kritikk så lenge den har vært utgitt. Erlend Loe kjenner du kanskje som forfatteren bak bøkene "Kurt blir grusom" eller "Tatt av kvinnen", og Naiv. Super regnes som Loes debutroman.

Hovedpersonen, som er en 25 år gammel mann, lever for seg selv. Han er usikker og ganske ustabil, og et mentalt sammenbrudd blir utløst når han taper i krokket mot sin egen bror. Det er vanskelig for han å finne et fast punkt å forholde seg til. Han slutter på universitetet, sier opp alle aviser og flytter inn i leiligheten til broren. I leiligheten sitter han og tenker mye, og han har det ikke særlig bra. Han skriver lange lister over hva han liker, ikke liker og hva han likte før osv. Den eneste forbindelsen med ”den gamle verdenen hans”, er blitt den gode vennen Kim. ”Jeg” sender ofte fakser til vennen sin, og Kim svarer tilbake med lister om hva han liker og ikke liker. Det ser ut som et slags spill de driver med.



I naboleiligheten bor den en liten gutt som heter Børre. Akkurat som ”jeg” er Børre glad i å skrive lister og kaste ball. De to blir fort gode venner. ”Jeg” får sitt første møte med den pene Lise da han og Børre er ute på kjøretur. De finner kjemien rakst og senere i boken blir de kjærester. Vi følger hovedpersonen gjennom mye godt, og litt vondt, før storebroren overtaler han til å komme til New York.
 Denne turen viser seg å være en nødvendig tur for hovedpersonen. Han får et nytt perspektiv på livet, og litt av den tryggheten han har behov for. Hovedpersonen er naiv, men samtidig tenker han mye på de store spørsmålene i livet, som for eksempel; hvorfor er vi til, hva er tid, og hva med grensene til universet.
Det siste hovedpersonen venter på er et svar. Før han reiste til Amerika skrev han et brev til Paul, som hadde skrevet en bok om tid. Han håpet på at svaret skulle forklare ham alt, men han får aldri et slikt svar. Hovedpersonen konkluderer derfor med at det kanskje ikke er mulig å få svar på alt man lurer på.
Avslutningen er optimistisk fordi hovedpersonen endelig er fornøyd med svarene han har funnet. ”Naiv.Super.” er en enkel historie om veldig kompliserte ting.
Min mening om boken
I mine øyne er dette en veldig god bok, og den er lett å lese. Den er ikke for lang og det er greie avsnitt og setninger. For at det skal bli en god leseropplevelse må boken være lettlest, men samtidig være tiltrekkende. slik at leseren ikke mister interesse. Erlend Loe bringer frem viktige temaer i denne boken, og det er derfor en bok man bør lese når man er litt eldre. Jeg vil anbefale denne boken til ungdommer rundt 15-16og voksne. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar