onsdag 4. januar 2012

Svar til "Bloggarfeil"

For et par år tilbake skrev Kamilla Systaddal et innlegg på bloggen sin (www.kammi.blogg.no) om hva som irriterte henne når det gjaldt andre blogger. Vi har i forbindelse med dette innlegget fått i oppgave å kommentere og  drøfte dette innlegget på våres egen blogg.

Innlegget kaller hun for "Bloggarfeil" og beskriver hva hun som leser irriterer seg over på andres blogger. Jeg må si meg enig i en del av det hun skriver, for det er enkelte ting som gjør en blogg spennende å lese. Det som første som fanger min oppmerksomhet i dette innlegget er at hun påpeker hvor viktig korrekt språk er. Det frister ikke å lese et innlegg krydret med skrivefeil, og toppet med smilefjes som ";)" eller "xD".

Det er også noen synspunkter jeg ikke deler med henne. Når en blogger kommenterer sine egne innlegg som svar til en lesers kommentarer ser jeg på det som noe positivt. Da kan de de dele meninger eller kommentere på ting som kunne vært skrevet på en annen måte. Selv om man har ytringsfrihet til en stor grad i Norge, skal en selvfølgelig være bevist på hva man skriver. Å skrive saklig, men kritisk er selvfølgelig lov.


Når du skal opprette en blogg er det viktig å være seg selv, og ikke utgi seg for å være noe man ikke er. Det å skrive ærlig er også en stor del av det å skape en god blogg. Og sist, men ikke skal man være stolt over sitt eget skriftspråk uansett om det er bokmål eller nynorsk.

Bildet hentet fra http://www.flickr.com/photos/cambodia4kidsorg/267060150/

2 kommentarer:

  1. Hei Anna,
    er ikke mindre enn imponert over bloggen din. Utformingen er flott, og jeg ser at du har fått med alle de elementene jeg ba dere om. Synes du reflekterer godt i dette innlegget. Du er flink til "løfte" argumentene opp på et mer generelt nivå. Bra. Vil også berømme deg for innledningen; den setter en utenforstående leser raskt inn i emnet for innlegget. Er dette en sjanger som appellerer til deg? Det kan se sånn ut. Kanskje kommer du til å opprette din egen personlige blogg engang?

    SvarSlett
  2. Hei! Bra skrive. Kjekt å sjå at du er einig i mykje av det eg skreiv for lenge sidan, og eg har nok skifta meining om det med kommentarane. Då eg blogga var det vanleg at mange småbloggarar kommenterte svara på dei som spurte sin blogg. Eg syns det er bra at bloggarane eg les no kommenterar på sin eigen, slik at eg kan fylgje med og kanskje får svar på spørsmåla som folk stiller.

    Fin blogg forresten. Godt språk og gode grunngjevingar.

    Helsing Kamilla :)

    SvarSlett